#10 – Henrik Torstensson, Lifesum, Spotify, Stardoll, Tradedoubler

Killar i tröjor. Henrik Torstensson (tv) hälsar på i Startuppoddens studio hos Beppo.

Killar i tröjor. Henrik Torstensson (tv) hälsar på i Startuppoddens studio hos Beppo.

Henrik Torstensson är en av Internetsveriges veteraner, han har hunnit med att arbeta på och vara med och bygga upp verksamheterna på en rad olika bolag. Sedan förra våren är för första gången högste chefpå ett bolag, som vdLifesum, före detta ShapeUpClub, en av alla dessa hälsotjänster i mobilen, som dessutom tjänar bra med pengar, 10 miljoner förra året.

Henrik började sin internetbana som redaktör för en spelsajt på Spray under den galna internetboomen i början av 00-talet. Men tidigt gled han över in i affärsbiten, ”det krävs en affär för att journalistik ska fungera, och medieaffären är inte helt olik internetaffären.”

Som många andra på den tiden upptäckte jag honom först via hans blogg, där han skrev smarta analyser av internetaffärer. Han var en av de sex första på Stardoll och var med och byggde upp intäktssidan på den virtuella världen. Sedan flyttade han till London och fick i uppdrag att bygga Spotifys konvertering till betalkunder.

Henrik har grymma kunskaper i hur man jobbar med att konvertera besökare till användare, användare till kunder, och förstagångskunder till återkommande kunder. Han delar med sig av några tips på hur han jobbar i podden. Bland annat avslöjar han ett av Spotifys knep: att bjuda på någon gratismånad för att få folk att våga testa betaltjänsten. Och hur man kontinuerligt jobbar för att minska friktionen i köpprocessen, att få folk att inte bara vilja köpa ens produkter, utan faktiskt också göra det.

Henrik Torstensson har också gått in som tidig såddinvesterare i flertalet startups, som Videoplaza, Fishbrain, Brisk.io och Tieday.

”Det började som ett sätt för mig att lära mig mer, få in mer input från andra världar, man kan ju bara jobba på ett bolag i taget”, berättar han i podden.

Henriks bästa tips till entreprenörer och bolagsbyggare:

  • Tänk på kunden. I slutändan är det någon som ska köpa något. ”Kommer någon vilja köpa det här? Du behöver kanske inte göra en affärsplan, men i all fall en reality check.”
  • Rekrytera rätt personer.
  • Fastna inte i att du ska vara en startup. Målet för en startup är att INTE vara en startup. ”Det stora priset är inte att ta in pengar, utan att bygga något som folk vill använda.”

Tack till Beppo Ljudproduktion för studio och mixning. 


Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till #10 – Henrik Torstensson, Lifesum, Spotify, Stardoll, Tradedoubler

  1. Pingback: #10 – Henrik Torstensson, Lifesum, Spotify, Stardoll, Tradedoubler | Crwdr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *