#9 – Martin Källström, grundare Narrative, Twingly

Martin Källström (vänster) och Startuppoddens Mikael Zackrisson.

Martin Källström (vänster) och Startuppoddens Mikael Zackrisson.

Martin Källström är en klassisk svensk datautbildad serieentreprenör, som dessutom blivit en av de mest tongivande entreprenörerna i Internetsverige det senaste decenniet, trots sin enorma ödmjukhet. Eller kanske just på grund av den.

Just nu är han mitt uppe i lanseringsarbetet kring utrullningen av de första kamerorna som hans nya bolag, Narrative, före detta Memoto, skapat. Narrativekameran är en liten fyrkantig clips som man sätter fast på på skjort- eller tröjkanten, och som sedan tar en bild helt automatiskt var trettionde sekund. Wearables, som det också kallas.

Kameran lanserades första gången via en Kickstarterkampanj hösten 2012, en kampanj som blev enormt framgångsrik. I stället för 50 000 dollar fick man in över en halv miljon dollar. I intervjun avslöjar Martin några knep kring hur man ska tänka om man tänker sig använda crowdfunding för att samla in pengar till sitt startup.

Vårt samtal kom också att handla mycket om att vara strukturerad och göra sitt idéarbete ordentligt. Inte bara hoppa på första bästa idé man får, utan verkligen nagelfara den innan man bestämmer sig.

”När jag insåg att det var det här jag skulle göra, då blev jag helt paralyserad av skräck i en vecka”, berättar han om när han till slut fastnade för att det var Narrativekameran som skulle bli hans nästa projekt.

Martin konstaterar också att det svenska innovationssystemet med lån från aktörer som Almi funkar väldigt bra. Han passar också på att berätta några spännande historier från Twinglytiden, som när bolagets två väldigt unga praktikanter var på den stora FOWA-konferensen i London, och helt plötsligt blev uppbjudna att pitcha hela bolaget på scen. Eller när de fyra grundarna knökade in sig i en hyrminibuss för att ställa ut på mediekonferens i Wien.

Martin Källströms bästa råd till entreprenörer:

  • Satsa inte på den första idén du får, utan gör ett uttömmande arbete för att ta fram flera, kanske ett 40-tal, idéer att jämföra mellan. Det ger mycket bättre perspektiv och gör att du som entreprenör kan se dina drivkrafter tydligare. Din idé ska du ju jobba med i många, många år, så det gäller att trivas med den.
  • Tro på det du ska göra. ”Då kommer det att bli så”.

Stort tack till Beppo Ljudproduktion och Måns Ortner för studio och klippning.

Startuppodden söker sponsorer! Vill du nå flera tusen av Sveriges duktigaste entreprenörer och proffs i internetbranschen? Kontakta oss


Det här inlägget postades i Wearables och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till #9 – Martin Källström, grundare Narrative, Twingly

  1. Pingback: #9 – Martin Källström, grundare Narrative, Twingly | Crwdr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *