#16 – Mai-Li Hammargren, grundare och vd Mutewatch

Mai-Li Hammargren på besök i Startuppoddens studio hos Beppo Ljudproduktion

Mai-Li Hammargren på besök i Startuppoddens studio hos Beppo Ljudproduktion. Hennes Mutewatch sitter på armen, såklart.

När jag startade den här podden i höstas var Mai-Li Hammargren en av de första entreprenörerna jag vill ha med som gäst. Tyvärr tackade hon nej då, men nu har hon äntligen kommit till vår studio hos Beppo Ljudproduktion på Södermalm i Stockholm.

Mai-Li Hammargren, 27, är en av de starkast lysande stjärnorna på den svenska entreprenörshimlen. Hon blev internationellt känd över en natt när hennes bolag Mutewatch lanserade den första tysta, vibrerande armbandsklockan i augusti 2010, en svensk pionjärprodukt inom kroppsnära it, eller wearable technology (bärbar elektronik). Sedan dess har den vunnit flera designpriser internationellt och fått storheter som Karl Lagerfeld och Steve Wozniak att bli både kunder och fans.

”Det är så kul att vi var så extremt många år före med wearables, Apple har inte ens släppt sin wearable och Samsung släpper sin nu. Idag är vi de enda i världen som sitter på 6 års erfarenhet av att ta fram och designa och sälja wearables”, berättar Mai-Li i intervjun.

Men, trots framgångarna bestämde sig Mutewatch för att lägga ned produktionen av klockan nu i vintras. Den blevför dyr att producera, klockan har en avancerad form av dold touchscreen som kräver en mycket speciell tillverkningsprocess. I podden berättar Mai-Li för första gången om den tuffa tiden innan de kom fram till det beslutet.

”Det har varit tre ganska oblommiga år. Vi ser oss som ett garageband, det var vårt första album, nu ska vi ta fram uppföljaren. Det har varit fruktansvärt roligt, men det är inte värt att bränna ut sig.”

Intervjun med Mai-Li kom att handla mycket om att hantera motgångar och hur man kanaliserar sin energi, Mai-Li insåg tidigt att hon hade en enorm energi, som hon ville göra något bra av. Trots sin bakgrund som Handelsstudent är en viktig sak för henne att jobba för att göra världen lite bättre. Mycket av det har hon mer sig hemifrån, från en buddistisk pappa och en mamma som är diakonissa. Sin fallenhet för försäljning upptäckte hon när som nyutexaminerad gymnasiestudent lyckades öka försäljningen av Sonys mp3-spelare i en butik med ”typ 1000 procent” på bara en vecka.

Mai-Lis bästa tips till entreprenörer:

  • Fokusera på dina styrkor, det som är bra för entreprenören är bra för ägarna.
  • Omge dig alltid av bra folk, hitta de bästa, var kreativ i lösningarna om det krävs.
  • Ta alla beslut baserad på glädje. ”Min pappa brukar säga var glädjedriven inte rädslodriven, det blir alltid bäst då.”
  • Fokusera på sälj och produkt

Några länkar till det som tas upp i intervjun:

SUP16 – Mai-Li Hammargren, grundare Mutewatch by Startuppodden

Tack till Beppo Ljudproduktion.

Några Narrativebilder från intervjun:

Mai-Li hammargren Narrative6 Mai-Li hammargren Narrative5 Mai-Li hammargren Narrative4 Mai-Li hammargren Narrative3 Mai-Li hammargren Narrative2 Mai-Li hammargren Narrative1


Det här inlägget postades i Wearables och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till #16 – Mai-Li Hammargren, grundare och vd Mutewatch

  1. Pingback: crwdr | #16 – Mai-Li Hammargren, grundare och vd Mutewatch

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *