#22 – Carl Waldekranz – grundare och vd Tictail

Nasdaq logoStartuppodden presenteras i samarbete med Nasdaq

Carl Waldekrantz var bara 19 när han grundade sitt första bolag, en reklambyrå döpt efter en spelkaraktär i ett dataspel.

Idag driver han Tictail, ett bolag som är både en plattform för e-handel och en marknadsplats för e-handlare. Idén uppstod ur tanken på ett ”Tumblr för Ebay”.

Carl Waldekranz grundade Tictail hemma i köket tillsammans med tre vänner.

Carl Waldekranz grundade Tictail hemma i köket tillsammans med tre vänner.

Bolaget grundades i hans kök för tre år sedan. Idag har de tagit in 10 miljoner dollar i riskkapital, vuxit till 35 personer, öppnat kontor i New York, där Carl numera bor, och fått inte mindre än 60 000 ehandlare att börja använda deras plattform. Poängen med Tictail är att det inte bara är en plattform, utan även hjälper handlarna att driva försäljning, och hjälper dem att nå ut via till exempel en nyanserad app, där man kan handla direkt från i butikerna.

Missionen är att demokratisera e-handel. Men på sikt är visionen ännu större.

”E-handel är bara början. Vi vill bli en tjänst för alla som bygger bolag, som ett internationellt Verksamt.se. Vi hjälper till med allt, frakt, ger dig lån, vi blir platsen där företag byggs.”

För att förverkliga sin vision arbetar Carl hårt på att bygga en stark kultur i bolaget. Bland annat flyger de över alla anställda i New York till Stockholm för att lära dem vad Tictail är, under en veckas introduktion.
”Jag tror det är ett av de vanligaste misstagen entreprenörer gör. Man har för kortsiktigt fokus. Vi lägger jättemycket tid på att rekrytera själva, och introducera alla vi rekryterat.”

Den stora trenden inom e-handel nu heter omnikanal. Allt smälter samman, online, och offline.
”Den stora drivkraften där är mobilt”, säger Carl.
För Tictails tusentals butiker har andelen mobiltrafik ökat från 26 procent i mars i år till 52 procent i oktober. Andelen avslut i mobilen kommer nå över 50 procent innan årets slut.

”Vi har ingen aning om hur fort det går. I slutet av nästa år kommer mobilen vara en mycket viktigare del av vår konsumtion på nätet än vad datorn någonsin varit.”

Carl Waldekranz råd till dig som vill sälja på nätet:

  • Börja med content, bra produktfotografi, bra produktbeskrivnignar. Jobba med ditt innehåll.
  • För distribution, börja med ditt eget nätverk, använd epost, Facebook. Detta kan driva försäljning, men passa också på att be om folks åsikter. Och lär av dem.
  • För att få trafik till din butik är Facebook en bra annonskanal. ”Facebook är inte bara en sökterm, här kan du få chansen att uttrycka dig och din produkt med bild”.

Carls bästa tips till entreprenörer, generellt:

  • Viktigaste är att bara sätta igång. Vädligt få bolag du kan klura ut innan, idag går det snabbt att bygga och släppa och testa.
  • När du börjar, börja på riktigt. Om du måste säga upp dig, ta tid från nöjen eller andra intressen, och känner att du inte vill skippa det. Då är du nog inte redo.
Håkan Sjögren och Marie Parck, noteringsansvariga på Nasdaq

Håkan Sjögren och Marie Parck, noteringsansvariga på Nasdaq

Tack till Nasdaq som sponsrar Startuppodden.

I avsnittet också Bolagsbyggarskolan – Nasdaqs noteringsansvariga Marie Parck och Håkan Sjögren bjuder på goda råd till entreprenörer som vill få sina bolag att växa. Första delen handlar om hur man skaffar kapital.
Följ Nasdaq på Facebook eller Marie direkt på Twitter.


Tack till Beppo Ljudproduktion och Veckans Affärer.


Det här inlägget postades i E-handel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *