#28 – Stefan Larsson, grundare och vd BimObject, ex Lasercad

Stefan Larsson, vd och grundare av  Bim Object

Stefan Larsson, vd och grundare av Bim Object

Startuppodden sponsras av Nasdaq Stockholm.

Redan i slutet på 80-talet började Stefan Larsson jobba med digitala ritningar och cad. Som många andra såg han hur digitaliseringen förändrades hela branscher. Men inom bygg har det varit trögt.

”När vi såg fördelarna med det digitala, att det blev enklare, mer effektivt trodde vi samma skulle hända för arkitekter och bygg,” säger Stefan Larsson.

”Det tog tre år för desktop publishing att slå igenom. För byggbranschen har det tagit 30 år.”

För fem, sex år sedan tröttnade han på att ingenting hände. Även om alla jobbade med digitala ritningar, så var flödet mellan tillverkare och användare, alltså arkitekter och designers som ritar byggnader och hus, fortfarande analogt.
”Vi var på jättarna i branschen och frågade varför gör ni ingenting? Ser ni inte vad som händer? Men de var inte intresserade. Alla de här bolagen är gigantiska, som dinosaurier, fulla med ryggsäckar. De är oroliga, rädda för att något ska gå fel.”

2011 grundade han BimObject, ett företag som skapar det digitala lagret mellan tillverkare och användare, baserat på en molntjänst, med små smarta appar, direkt in i de digitala cad-verktyg som arkitekterna använder dagligen. Bim står för Building Informations Model och är ett sätt att representera byggelement digitalt.

Det fiffiga är att genom att finnas direkt i programmen som arkitekterna använder, så kan de komma åt information om byggelement, som fönster, väggar, dörrar och så vidare, precis när de behöver den.

”Vi öppnar upp kommunikationsvägar mellan tillverkare och arkitekter, vi är nästa Skype. Vi genererar leads åt företagen, och de betalar de för.”
Stefan liknar deras tjänst både med Skype, men även med Linkedin, Facebook och Spotify. Varje bim-objekt får till exempel en egen URL, ungefär som alla låtar har en URL i Spotify, och därmed går att dela och skicka.
”Vi tittar mycket på LinkedIn och Facebook, vi inspireras av konsumentmarknaden.”

Sedan starten 2011 har bolaget vuxit till 55 anställda i Malmö och Budapest. Nyligen öppnade man sitt första kontor i USA, i San Fransisco. Målet är att bli störst i världen på digitala byggobjekt, bim-objekt.
”Vill du bli Facebook eller Amazon, måste du vara 10 gånger större än närmaste konkurrenten. Vi vet vad som krävs, men givetvis kostar det pengar. Det krävs kapital.”

Stefan Larssons bästa säljtips för business to business-försäljning:

  • Lyssna mer än prata. ”Man har en mun o två öron. Lyssna!”
  • Ställ adekvata frågor.
  • Var påläst, gå straight to the point
  • Var en kameleont. Pejla in den du pratar med.

Stefans entreprenörstips:

  • Försök hitta ett nätverk. ”Jag hade aldrig någon mentor, man trevade runt själv, försök hitta mentorer.”
  • Gör inte för mycket marknadsundersökning. ”Den kommer bara visa hur status är nu, bygger du din framtida marknad på det så kommer det inte lösa några problem.”
  • Funkar det inte i Sverige, stick utomlands. ”Jag fick min första investerare i Paris. Jag blev dissad fullständigt, trots tjugo år i branschen, av sådan här småskrutts-riskkapitalist.”

I Bolagsbyggarskolan med Håkan och Marie från Nasdaq: Så bygger du ett stabilt entreprenörsbolag.

Tack även till Beppo Ljudproduktion och Veckans Affärer.


Det här inlägget postades i B2B och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *