#30 – SUP46-special 1: Johan Attby, vd Fishbrain

Men in black. Mikael Zackrisson och Johan Attby på SUP46.

Men in black. Mikael Zackrisson och Johan Attby på SUP46.

Efter 29 intervjuer med entreprenörer som kommit en bit på vägen vänder Startuppodden nu blicken inåt, mot bolag som byggs här och nu. Startuppodden har lämnat den trygga studion på Södermalm i Stockholm och gett sig ut i entreprenörsverkligheten, närmare bestämt hälsat på på startuphotellet SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm.
Där har vi intervjuat 10 intressanta entreprenörer som ni kommer få möta under veckorna framöver här. De kommer berätta om vad som fick dem att bli entreprenörer, vad som driver dem, vad de lärt sig på vägen, och vilka utmaningar de står inför just nu. En unik chans till inblick i Det Svenska Entreprenörskapet 2015.

Tack till NasdaqSatsningen sponsras av Nasdaq. Stöd podden genom att följa Nasdaq på Facebook, kolla in deras webbplats, och gå gärna på deras event. Tack Nasdaq!

Missa inte Nasdaq Talks, där Håkan Sjögren och Marie Parck bjuder på insikter kring hur börsen, investerarna och aktiemarknaden tänker på startups. I detta avsnitt pratar de om communities.

Johan Attby har redan en entreprenörsresa bakom sig. Vid millennieskiftet grundade han it-bolaget Tific, som han sedan flyttade till Silicon Valley, och sedermera sålde till en amerikansk mjukvarujätte.

2013 grundade han Fishbrain, en community för sportfiskare. Han hade ”snöat in på nischade communities” och var övertygad om att det borde gå att tjäna pengar på dem. Sedan ramlade han över en artikel i Forbes om världens största hobbies, och där låg sportfiske som etta på listan.

Johan Attby”Det finns 50 miljoner sportfiskare i USA, vi har 1 procent av dem. Ett första mål är att nå 10 procent.”
På kort tid har Fishbrain fått 700 000 användare, varav en halv miljon i USA. I höstas tog man in 2,4 miljoner dollar, drygt 20 miljoner kronor. Nu satsar man stort i USA och har knutit till sig kända amerikanska sportfiskare, som får synlighet och följare via Fishbrain, men som också fungerar som ambassadörer för tjänsten.
Men målet är hela världen. Världens största sportfiskarnation är Kina. Johan Attby är redan på väg dit för några första möten med tilltänkte lokala partners.

Knepet är lika enkelt som genialt: Big Data. Fishbrain är inte bara en community för sportfiskare som vill skryta om sina fångster inför sina gelikar.
”På Facebook är det många andra, vanliga vänner, som tröttnar på sånt. Det spelar ingen roll vilken passion du har, blir det för mycket så blir det negativt för de flesta.”

Men Fishbrain erbjuder inte enbart möjligheten att skryta om sina fångster. Man kan också logga dem, plats, väder, måndata, och så vidare. Och de som använder appen kan också se var de andra medlemmarna fångat sina fångster, och få tips om var och när de borde fiska.
”Där kommer min bakgrund inom matematik in. Vi gör big data av fångsterna, vi har över 250 000 loggade fångster i våra system.”

Nya användare hittar man framför allt via Facebook.

”Vi har testat det mesta, men det som funkar bäst är Facebook install ads, hälften av alla sportfiskare i USA finns på Facebook. Du anar inte vad Facebook vet om oss, bara på vad vi gör.”

Johan Attbys tips till entreprenörer:

  • Gör något smalt och gör det riktigt bra.
    ”Peter Thiel säger att du måste göra 10 gånger pengarna, då måste du också vara 10 gånger bättre. Hitta något du brinner för och gör det så smalt att du kan vara 10 gånger bättre på det.”
  • Se till att användarna älskar det du gör.

Tack till Nasdaq, Beppo Ljudproduktion och Veckans Affärer.


Det här inlägget postades i SUP46 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *