#31 – SUP46-special 2 – Annika Lidne, grundare Dramatify, Distruptive Media

Annika Lidne

Annika Lidne

Startuppodden har lämnat den trygga studion på Södermalm i Stockholm och gett sig ut i entreprenörsverkligheten, närmare bestämt hälsat på på startuphotellet SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm.

Det här är andra intervjun i serien där vi möter 10 intressanta entreprenörer som berättar om vad som driver dem, vad de lärt sig på vägen, och vilka utmaningar de står inför just nu. En unik chans till inblick i Det Svenska Entreprenörskapet 2015.

Tack till NasdaqSatsningen sponsras av Nasdaq. Stöd podden genom att följa Nasdaq på Facebook, kolla in deras webbplats, och gå gärna på deras event. Tack Nasdaq!

Annika Lidne är en veteran i Internetsverige. Hon startade digitalbyrå redan på 90-talet, drog igång konferensen Distruptive och Social Media Lunch Club för några år sedan. Nu driver hos egna startupden Dramatify, ett digitalt projektledningsverktyg för film- och tv-branschen. Ett sorts Projektplatsen eller Basecamp för dramaproduktion.

”Filmbranschen är en av de största miljöpåverkarna. En filmproduktion konsumerar enorma mängde papper, kostnaderna för bara kopieringspapper kan vara 40 000 kronor. Och de verktygen man använder är designade i början av 90-talet och ser ut som det också,” säger Annika Lidne.

Annika är också en känd föreläsare om internet och jobbar även som rådgivare åt SUP46.

Hon konstaterar att mycket har blivit bättre för svenska startups de senaste åren. Men fortfarande saknas vettig såddfinansiering för tidiga skeenden. De pengar som finns går mest till etablerade bolag.

Ett problem är statens kontrollbehov och en övertro på högskoleforskning.

”Det är ett jätteproblem att man är så otroligt fokuserad på högskoleforskning. Men tittar man på bolagen som lyckats är så har de inte sin grund i forskning, som Klarna, Spotify, iZettle, Mojang, och så vidare.”

Hon prisar den finska modellen, där staten i stället för att kräva omfattande forskning för att stödja en startup går in som medfinansiär om andra redan investerat pengar.

”Vi har en massa statligt riskkapital som finns i systemet, i Norrlandsfonder, Fouriertransform, inlandsfonder, ,men som inte används för det finns ingenting för dem att investera i. Ta de pengarna och gör en ny industrifond av det, för investeringar i startups.”

Annikas bästa råd till entreprenörer

  • Just do it.  ”Man lär sig så otroligt mycket på att dra igång, man blir en generalist, får lösa många frågor som man inte får lära sig i en utbildning.”
  • Man måste inte ha en bra idé. ”Unika idéer är jättedåligt, för då måste du skapa en helt ny marknad. Innovation handlar om att ta befintliga idéer och göra dem bättre.”
  • Satsa internationellt. Sverige är för liten marknad.
  • Titta inte bara på det som tillfredsställer dig som person. Hitta saker som folk har problem med. B2B-sektorn är stor.
  • Var ihållig. ”Ihållighet är entreprenörens bästa egenskap. Allt tar dubbelt så lång tid som man tror.”
  • Nätverka. ”Ingen investerare investerar i dig utan att ta referenser.”

I Nasdaq Talks: Håkan Sjögren och Marie Parck från Nasdaq berättar om hur börsen och investerarna ser på startups. Denna vecka om communities.

Tack till Beppo Ljudproduktion, Erland Karling och Veckans Affärer.

 


Det här inlägget postades i B2B och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till #31 – SUP46-special 2 – Annika Lidne, grundare Dramatify, Distruptive Media

  1. Pingback: Annika Lidne – The Swedish Startup Scene | Pod Of The Day

  2. Pingback: Annika Linde – The Swedish Startup Scene | Pod Of The Day - For Curious People

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *