33 – SUP46-special – James Pember, grundare och vd Sparta Sales

James Pember (th) och Startuppoddens Mikael Zackrisson i vår provisoriska radiostudio på SUP46.

James Pember (th) och Startuppoddens Mikael Zackrisson i vår provisoriska radiostudio på SUP46.

I avsnitt 33 besöker vi åter startuphubben SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm.

Det här är fjärde intervjun i serien där vi möter intressanta entreprenörer som berättar om vad som driver dem, vad de lärt sig på vägen, och vilka utmaningar de står inför just nu. En unik chans till inblick i Det Svenska Entreprenörskapet 2015.

Tack till NasdaqSatsningen sponsras av Nasdaq. Stöd podden genom att följa Nasdaq på Facebook, kolla in deras webbplats, och gå gärna på deras event. Tack Nasdaq!

Det finns många icke-svenskar på SUP46, men ingen som James Pember. James är australiensaren som flyttade till Sverige av kärlek, studerade konst och humaniora, ”mest för att var kul, det var ett årslångt party”, men sedan stötte på det häftiga i att bygga digitala produkter på sitt första jobb, som säljare på Jameslist, ett Blocket för miljardärer.

”Jag såg att försäljning var viktigt. Men det var produkten som drev försäljningen. Vi såg hur förbättringar i produkten drev försäljningen.”

Efter det var James klar med vad han ville göra: Något produktdrivet.

För att ta sig in i startupvärlden bestämde sig James för att starta en blogg om startups, The Swedish Startup Space.

Samtidigt, sommaren 2013, träffade han även entreprenören Aref Abedi, grundare och vd för jobbsajten Jobylon. Aref kom på iden om skapa ett verktyg för säljtävlingar.

”Vi ville digitalisera whiteboarden. Jag har kört sådana här säljtävlingar, men de är så svåra att sköta, med excelark och whiteboards.”

Problemet var bara att de inte hade någon som kunde utveckla verktyget.

”Vem ska bygga den här produkten? Jag har läst konst, och Aref var visserligen ingenjör, men kunde inte programmera.”

James Pember”Så jag lärde mig faktiskt programmera själv, och vi sålde till vår första kund Eniro. På sex månader hade vi en produkt på marknaden som jag hade byggt.”

Det krävde mycket googlade och läsare av övningsexempel på nätet.

”Resurserna som finns därute är enorma.”

Sedan dess har James bolag, Sparta Sales, tagit in kapital, fått kunder och rekryterat utvecklare, ”som kan detta mycket bättre.”

”Nu får jag inte vara i närheten av koden längre,” skrattar James.

Sparta Sales är ett verktyg för att hålla säljtävlingar, ett ”Runkeeper för säljare.” Idag har de ett 80-tal kunder, bland annat företag som MTG, Vattenfall och Bonnier.

James bästa säljtips

  • Be om pengarna tidigare, om du jobbar inom business to business.
    ”Inget bygger företag som riktiga kunder. Många företag har betaprogram för att få in feedback. Jag säger, den bästa feedbacken är en faktura. Företag har pengar för att köpa in saker, budgetar. Be om de pengarna. Det är inte deras egna pengar.”
  • Pitcha aldrig din produkt, snacka inte features. Lös problemet åt kunden i stället.
    ”Folk bryr sig inte om din produkt, de vill bara lösa sitt problem.”
  • Ett nej är aldrig ett nej förrän det är definitivt. Fortsätt återkomma.
    ”Du måste ha den där krängarmentalitet och ständigt följa upp.”

Intervju med James är på engelska.

I Nasdaq Talks med Håkan Sjögren och Marie Parck, noteringsansvariga på Nasdaq: Differentiering. Hur ser börsen på bolag som bygger en smal, nischad  produkt?

Tack till Beppo Ljudproduktion och Erland Karling.


Det här inlägget postades i SUP46 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *