38 – Fritjof Andersson, grundare Relationdesk, SUP46-special del 9

Fritjof Andersson, grundare och vd Relationdesk

Fritjof Andersson, grundare och vd Relationdesk

Startuppodden fortsätter träffa de mest intressanta entreprenörerna som just nu håller på och bygger sina bolag. Vi har kommit till nionde avsnittet med entreprenörer från startuphubben SUP46. 

Tack till NasdaqSerien sponsras av Nasdaq. Stöd podden genom att följa Nasdaq på Facebook, kolla in deras webbplats, och gå gärna på deras event. Tack Nasdaq!

Fritjof Andersson gjorde som många andra och grundade sitt bolag när han stötte på ett problem som ingen annan hade löst. Han jobbade som sociala medie-ansvarig på ett stort företag och ville ha ett bra verktyg för att hålla ordning på alla kunddialogerna i sociala medier. Inte ett verktyg för att lyssna på hashtags, eller bedriva marknadsföring i sociala medier, utan just för att skapa bra dialoger. Så han byggde ett själv.

Först hette de Rerav, men det fick de ge upp, för det var ingen som kunde uttala det.
”Annika Lidne kom fram till mig och sa: du måste byta namn på din startup, det är ingen som fattar vad ni heter.”

Resultatet blev Relationdesk, ett verktyg för företag att hantera kunddialoger i sociala medier.

”Problemet idag är att både kunder och företag är ganska missnöjda med hur dialogen med den andra funkar. Nu kan kunderna visserligen säga vad de tycker i sociala medier, men dialogen fungerar fortfarande inte perfekt. Min vision är att knyta ihop dem, så att de kan ha perfekta dialoger med varandra. En framtid där man kan skapa värde tillsammans.”

Nyligen fick Relationdesk som ett av få företag världen över åtkomst till Instagrams api, deras programmeringsgränssnitt, så att man ska kunna posta bilder och kommentarer till Instagram via Relationdesk. Man kommer kunna hantera flera olika instagramkonton samtidigt, vilket inte går idag.
”Vi tjatade på Instagram i ett år, men när vi fick skrivaccess till deras API, då var det jubel på kontoret.”

Till skillnad från många andra startups har de inte tagit några pengar, vilket gör begränsar hur snabbt de kan växa. Just nu söker de inga pengar, men skulle de göra det skulle det vara för att hitta kompetens för att exempelvis hjälpa dem växa utomlands.
”Enda sättet att få in vissa kompetenser är att ta in dem som investerare, så det kan vara ett argument för att ta in en investerare. Det finns personer som har kompetensen att växa bolag internationellt, ta sig in på specifika marknader, vissa länder, vissa branschen, och har gjort det förut, den typen av kompetens är väldig värdefull för oss. Men vi tar inte in pengar för pengar.”

Under 2015 kommer man börja satsa på att växa internationellt, men det kommer man göra på egen hand.
”Man behöver sitt Normandie, en plats för att ta sig in, oavsett om det är en geografisk marknad eller en bransch. Man kan inte ta alla på en gång. Vi pinpointar vissa företag för att få referenskunder.”

Fritjof Andersons bästa tips till entreprenörer

  • Jobba med bra människor. ”Starta inte ett företag med folk du träffat på ett mingel. Jobba med folk som du litar på för det kommer blir jäkligt jobbigt förr eller senare.”
  • Hitta en bra ställning i att ligga och skaka i, en fosterställning, för det kommer bli kaos. ”När det går dåligt så måste man tillåta sig själv att känna det.”
  • Ha kul. ”Man måste ha kul hela tiden, det är mycket jobb, hårt slit, man tjänar lite pengar, då måste vara kul. Fokusera på ha kul, det är då det blir värt det.”

I Nasdaq Talks: Håkan Sjögren och Marie Parck ger börsens och investerarnas syn på startups. Veckans avsnitt handlar om bolag och appar för personlig säkerhet.

Tack till Beppo Ljudproduktion, Erland Karling, Peter Sandberg och Veckans Affärer.


Det här inlägget postades i SUP46 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *