40 – Andreas Vural, grundare och vd Happy Plugs

Andreas-Vural

 

Andreas Vural är art directorn och entreprenören bakom Happy Plugs, de färgglada hörlurar och tillbehör som säljs i butiker världen över. På drygt tre år har de sålt 1 miljon lurar och finns i 6000 butiker världen över, bland annat i prestigefyllda varuhuse Colettes i Paris och Harrods i London.

Andreas är uppvuxen i Sveg, flyttade till Stockholm för att jobba med webbdesign och var med och grundade livsstilscommunityn GLife. Han jobbade även med onlinevideotjänsten Headweb.

upwork_logoStartuppodden sponsras av Upwork, världens största marknadsplats för frilansande talanger. Spara 50 dollar på ditt första köp, se kod längre ned.

Happy Plugs började med en idé om att göra en fysisk produkt (”Något jag kan sälja på Ge-Kås om det skiter sig”) och ett koncept, ”What color are you today.

Konceptet och idén om färg och accessoarer kom först, före idén om att det skulle bli just hörlurar. Idén om färgglada lurar kom från Andreas flickvän som undrade varför iphonelurarna bara fanns i svart och vitt.

När Andreas skulle sälja in konceptet med färgade lurar var det dock få som trodde på honom.
”När jag presenterade idén för kompisar, vänner och folk jag träffade, så så alla ’är du helt korkad? Ska du konkurrera med Sony och Philips? Hur tänker du?’ Och då får man lite seconds thoughts.”

Men Andreas gav inte upp sitt koncept. Han lät en plasttillverkare i Norrtälje skapa de första proverna på en snygg förpackning – den som sedan blev Happy Plugs kännetecken, där lurarna ligger som två små noter. Han tog ett par vita iphonelurar, spraymålade dem, gjorde en kampanjannons och sedan åkte han ut och sålde. Till slut fick han napp hos en distributör i Helsingborg.
”De sa wow, det här är så annorlunda, vi köper 25000. När kan vi få dem? Jag höll på att ramla av stolen, jag hade inget bolag, inga produkter, jag visste inte hur jag skulle producera dem.”

Efter det följde en intensiv tid med kontakter med kinesiska tillverkare, och att lära sig en massa om plast, hörlurselektronik och tillverkning i Kina. Till slut, den 14 december 2011 dök de första Happy Plugs-lurarna upp i Sibas butiker.

Sedan dess har bolaget sålt 1 miljoner hörlurar till framför allt kvinnor, 85 procent av kunderna är kvinnor, även om lurarna är unisex. Förra året omsatte bolaget 44 miljoner kronor och gjorde en vinst på 10 miljoner, enligt Andreas. I år, 2015, hoppas han bräcka 100-miljonersvallen.

Andreas tips till entreprenörer

  • Dröm stort. Våga.
  • Jobba hårt.
  • Gör en swot-analyus på dig själv, sina styrkor och svagheter, blanda dig med folk som kompletterar dina svagheter.
  • Anställ folk som är mycket smartare än dig själv.

Startuppodden sponsras av Upwork. Upwork gör det snabbare och enklare för människor och företag att hitta och samarbeta med frilansare från hela världen, oberoende av tid och plats. De har över 10 miljoner frilansare tillgängliga, så det finns alltid någon där som kan ta sig an just din uppgift.
Som lyssnare av podden får du 50 dollar rabatt på ditt första köp.
Gå in på www.upwork.com/coupon, ange koden NORDICS2015.
Tack Upwork för att ni sponsrar oberoende media.

Tack även till Beppo Ljudproduktion och Veckans Affärer.

Vill du nå 6000 svenska entreprenörer och techmänniskor? Platsannonsera i Startuppodden. Mejla oss för mer info.


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *